Andělé nad Teheránem, Gina B. Nahai


-------------------------------------------------------------------------

Gina B. Nahai
Andělé nad Teheránem
Vydalo nakladatelství Rybka Publishers v roce 2000
334 stran

------------------------------------------------------------------------

Andělé nad Teheránem vás na první pohled okouzlí nádhernou obálkou. Já jsem bohužel četla první vydání (které ještě nemá tak kouzelnou obálku), a navíc jsem měla knihu z knihovny, kde knihy s papírovým přebalem půjčují zkrátka bez nich. Ale abyste mi věřili stačí kliknout sem. Už mi věříte? 

Ale zpátky ke knize.

Ta je opravdu... magická. Mám pocit, že i když se budu snažit sebevíc, nenajdu lepší slovo, kterým bych celou knihu popsala. Možná bych si mohla pomoct ještě slovy jako jsou neobyčejná a must-read,

Tato kniha vypráví příběh jedné rodiny, jedné ženy a jedné dcery. Nevypráví ale jen jejich příběhy - malými odbočkami se dozvíte krátký příběh snad o každé postavě, která se v knize mihne. Většinou jsou to obyčejné příběhy neobyčejných lidí, které na vás nějakým způsobem zapůsobí. Ať už je to příběh Kočky Alexandry, která šla v plesových šatech tak dlouho, až došla z Ruska do Iránu, nebo příběh židovské rodičky, která za celý život neslezla ze zad svého oslíka. 

A postavy jsou také to (ale nejen to!), co dělá knihu tak magickou. Jako kouzelná niť se příběh vleče příběh krásné Roxany. Dívky, která dělala matce problémy už před narozením, dívky, která měla smůlu vetkanou v osud, dívky, kterou zavrhla vlastní rodina. Zkrátka... dívky s velkým příběhem.

Ale už na začátku jsem řekla, že kniha je magická. A za svým názorem si stojím. Není to jen tím, jak je kniha napsaná, jak vás příběh vtáhne do sebe, jak se chovají postavy, nebo snad prostředím, ve kterém se náhle ocitnete. Kniha je totiž magická i v jiném slova smyslu. Ať to bude znít sebe bláznivě, a možná si pomyslíte, že do přece nemůže do sebe zapadat, tak je tomu tak - některé postavy jsou magické. Potkáte zde anděly, potkáte zde levitující lidi, potkáte zde kouzla, potkáte zde jasnovidce. Potkáte zde skutečnou magii.

Určitě bych neřekla, že kniha je fantazijní. Možná bych použila spojení magický realismus

Co je totiž nejdůležitější - úplně jsem zapomněla vám zmínit, kde se vlastně celý příběh odehrává. Podíváme se do Íránu, prozkoumáme zdejší židovské ghetto, seznámíme se se zdejší kulturou. Příběh se začíná odehrávat krátce po druhé světové válce a končí... snad v dnešní době. Snad v době před deseti lety. Společně tedy můžete prozkoumat i část íránských dějin - mimo jiné i muslimskou převrat koncem sedmdesátých let.

Celá kniha je zkrátka jiná. Jiná kultura, jiné zvyky, jiný příběh.

Mě osobně kniha vtáhla do děje, vychutnala jsem si ji od začátku do konce. Otáčela jsem knížky v očekávání dalších událostí, těšila jsem se, jak se bude příběh vyvíjet dál, lapala jsem dech nad nečekanými událostmi a usmívala se nad romantickými vložkami. Zároveň ale musím přiznat, že jsem si vědoma toho, že kniha nemusí sednout každému. To nic nemění na tom, že pokud nevyzkoušíte, nikdy nezjistíte, jestli by se vám kniha líbila, nebo ne. Takže s chutí do toho!

No a myslím si, že dodávat, že knihu hodnotím pěti hvězdičkami, je skoro zbytečné. Ale přece jen...

1 komentářů:

  1. Krásná recenze!:) pokud si dobře vzpomínám, tak jsem knížku viděla někde v reklamě, ať už v metru nebo kdekoliv jinde a musím se přiznat, že jsem jí nevěnovala žádnou zvláštní pozornost. Což byla chyba! Jeví se strašně zajímavě! :)

    OdpovědětVymazat

 
Charrlie loves books Blog Design by Ipietoon